چرا یو پی اس ها خراب میشوند؟

چرا یو پی اس ها خراب میشوند؟

Rate this post

خرابی یو پی اس چه عللی می تواند داشته باشد؟ منبع تغذیه بدون وقفه (UPS) یکی از ضروری ترین اجزای یک قطار برق مرکز داده است.

یو پی اس به عنوان مانعی برای حیاتی ترین تجهیزات فناوری اطلاعات عمل کرده و برق و توان پشتیبان را برای بارگیری در هر زمان که نیاز باشد فراهم می کند.

یو پی اس هم چنین از تجهیزات فناوری اطلاعات در برابر ناخالصی های برق محافظت می کند. الکتریسیته ای که از شبکه می آید، حاوی آلاینده هایی است که شامل هارمونیک، اضافه ولتاژ، افت، اسپایک و تورم می شود.

سرور های مرکز داده به شدت به این نوسانات حساس هستند. اگر بار IT تحت منبع تغذیه خام قرار گیرد، سرور ها در برابر خرابی بسیار آسیب پذیر هستند. هم چنین سرورها ممکن است به دلیل ولتاژ بالا سوخته شوند.

بررسی علل خرابی یو پی اس

از این رو یک UPS برای عملکرد کلی مراکز داده حیاتی است. با این حال، یو پی اس نیز مستعد خرابی است. این سیستم ممکن است حتی زمانی که برق شهری پایدار باشد از کار بیفتد.

خرابی های تصادفی UPS مانند این را می توان به راحتی با مکانیزم های بای پس خودکار حل کرد. یک سیستم هشدار از راه دور یا محلی به شما می گوید که آیا اقدام فوری برای تعمیر یو پی اس لازم است یا خیر.

اما تعمیر UPS مربوط به قطع برق شهری می تواند سخت باشد. این نوع خرابی منجر به خرابی برنامه ریزی نشده می شود. در این مقاله به بررسی علل رایج خرابی UPS در مراکز داده می پردازیم. این که چه چیزی باید بدانید و چه کاری می توانید در مورد آن انجام دهید.

در همین رابطه بخوانید:

علت خرابی یو پی اس

بررسی علل خرابی یو پی اس

علل شایع خرابی یو پی اس

خرابی یو پی اس یکی از دلایل اصلی قطعی برق برنامه ریزی نشده در مراکز داده است. منجر به خدمات پرهزینه خرابی می شود و عملکرد کلی مراکز داده را مختل می کند.

باتری ها عامل اصلی خرابی یو پی اس هستند. هر سیستم یو پی اس دارای مجموعه ای از باتری ها می باشد. یک خرابی باتری می تواند منجر به خرابی کل مجموعه شود.

اساساً بدون باتری، سیستم UPS نمی تواند کار کند. در این خصوص باید به کمک متخصص اقدام به تعمیر باتری UPS کنید.

فن ها نیز نقش عمده ای در خرابی یو پی اس دارند. اکثر سیستم های یو پی اس دارای چندین فن هستند. اگر این فن ها به درستی کار نکنند، سیستم بیش از حد گرم شده و خاموش می شود. به طور معمول، فن ها می توانند ۷ تا ۱۰ سال دوام بیاورند. بستگی به دفعات استفاده از آن ها دارد.

هم چنین دمایی که فن ها با آن کار می کنند، می تواند متفاوت باشد. توجه داشته باشید که دمای آن ها باید حدود ۲۲ درجه سانتیگراد تا ۲۵ درجه سانتیگراد (۷۲ درجه فارنهایت تا ۷۷ درجه فارنهایت) باشد. در صورت خرابی فن ها از یک تعمیرکار یو پی اس کمک بگیرید.

خازن ها نیز برای عملکرد یو پی اس ضروری هستند. آن ها ولتاژ را فیلتر می کنند. اگر خازن ها خراب شوند، سیستم یو پی اس کار نمی کند. به طور معمول، این اجزا نیز برای ۷ تا ۱۰ سال دوام می آورند.

درست مانند فن ها، آن ها نیز به دمایی که با آن کار می کنند، بستگی دارند. اگر دما بالا تر باشد، خازن ها احتمالاً فوراً منقبض می شوند. در این موارد از خدمات تعمیر یو پی اس در محل نیز می توانید بهره مند شوید.

رام سیستم در همین رابطه خواندن مقاله زیر را پیشنهاد می دهد:

دلایل خرابی باتری یو پی اس

علل شایع خرابی یو پی اس

در این جا چند دلیل دیگر برای خرابی یو پی اس آورده شده است

  • قطع برق

خرابی یو پی اس گاهی اوقات به دلیل قطع برق است که بیشتر از باتری یو پی اس دوام می آورد.

  • یو پی اس های نگهداری نشده و بدون نظارت

ممکن است باتری های قدیمی در هنگام قطع برق تعویض نشده باشند. از این رو، سیستم UPS برق ذخیره شده کافی برای ادامه کار ندارد. تعمیر باتری یو پی اس در این شرایط امری الزامی می باشد.

  • فیوزهای سوخته

گاهی اوقات یو پی اس به اشتباه در bypass قرار می گیرد. در نتیجه فیوز ها منفجر می شوند. فیوزهای یکسو کننده یا فیوزهای اینورتر نیز می توانند منفجر شوند.

  • اضافه بار یا Underloading

بارگذاری بیش از حد زمانی اتفاق می‌افتد که برق شبکه به برق بیشتری از آن چه که سیستم UPS می‌تواند ارائه دهد، نیاز دارد. این منجر به bypass داخلی یو پی اس می شود. در ضمن زمانی که منبع تغذیه ای که به یو پی اس داده می شود، کم تر از منبع تغذیه مورد نیاز آن باشد، Underloading اتفاق می افتد. در چنین شرایطی تعمیرات UPS در محل می تواند راهگشا باشد.

  • خرابی خازن

خازن های AC و DC باید به طور مرتب تعویض شوند. قانون کلی طبق گفته سازندگان این است که خازن ها را هر پنج تا هفت سال یک بار تعویض کنید.

  • گرد و غبار

آلاینده های ایجاد شده در داخل یو پی اس می تواند باعث گرم شدن بیش از حد قطعات شود.

  • فن ها ممکن است کار نکنند

این می تواند منجر به گرم شدن بیش از حد سیستم و خاموش شدن آن شود.

  • سیستم یو پی اس قدیمی

مانند هر دستگاه دیگری، یک سیستم یو پی اس فرسوده و قدیمی نمی تواند به خوبی کار کند. استفاده بیش از حد از سیستم های یو پی اس می تواند منجر به خرابی قطعات الکتریکی شود در این صورت شما نیاز به تعمیر یو پی اس پیدا خواهید کرد.

جلوگیری از خرابی یو پی اس

گاهی اوقات سیستم های UPS به طور خودکار به هشدار های Bypass تغییر می کنند. این معمولاً به دلیل مسائل خارجی یا داخلی یا بدون هیچ دلیلی ایجاد می شود.

به همین دلیل، هشدار های bypass معمولاً نادیده گرفته می شوند. اما این مورد نباید برای اپراتور ها باشد. در این حالت، UPS نمی تواند تجهیزات IT را در برابر قطعی برق شهری ایمن کند.

برق پشتیبان عملیاتی نیست. از این رو، نظارت بر مدل کار UPS ضروری است. تنظیمات لازم را انجام دهید تا UPS را در حالت کار لازم قرار دهید. مراقب باتری ها باشید. خرابی باتری های سرب اسید یکی از دلایل اصلی خرابی یو پی اس است.

باتری های یو پی اس همیشه باید کنترل شوند حتی اگر نسبتاً نو باشند. باتری ها باید حداقل هر سال تست شوند. اگر باتری ها به درستی نظارت نشوند، ممکن است اصلاً کار نکنند.